BUURTPREVENTIE BEGINT IN EIGEN STRAAT

Nu het vroeg donker wordt neemt de kans op woninginbraak toe. Het is dus zaak om garagedeuren, achterdeuren en openstaande doucheraampjes tijdig te sluiten. En, ook alert te zijn op verdachte situaties in de straat, de wijk en de omgeving. Wijkagent Sjors Verbruggen gaf op 5/11 jl. in Mariëndael uitleg over het opzetten van een burgerparticipatieprogramma waarbij Rooise burgers actief samenwerken met de politie. Het is de bedoeling dat er via WhatsApp groepjes ontstaan die elkaar waarschuwen bij ongebruikelijke situaties: vreemde personen of auto’s met gedoofde lichten. Eén contactpersoon belt de politie en die komt poolshoogte nemen. Wat is nu de norm om te waarschuwen? Agent Sjors Verbruggen noemt het ‘onderbuikgevoel’. Het gevoel dat iets niet is zoals het hoort te zijn. Hij benadrukte om bij verdachte situaties eerder 112 te bellen dan 0900-8844 het meldnummer van de politie.

Verder wil de politie Sint-Oedenrode / Schijndel wijkbewoners vragen om mee te doen met buurtpreventie. Dat houdt in: regelmatig lopen bewoners gekleed in preventiejacks, door hun wijk en waken op deze manier over hun buren. Soms attenderen ze buren op onveilige situaties: een open auto met dure spullen erin, een afvalcontainer onder een openstaand raam. Maar vooral het preventief aanwezig zijn schrikt menig dief af. Het Drunens voorbeeld spreekt voor zich: in twee jaar tijd groeide daar de groep preventiewerkers naar 75. Dat betekende: het inbrekerspercentage daalde met 45 procent!

Deelname aan buurtpreventie

Wat houdt deelname aan buurtpreventie in? Meedoen kan iedereen boven de achttien jaar. Moeders die hun kinderen ’s ochtends naar school brengen lopen een extra rondje door de wijk. Wandelclubjes zijn alert op vreemde zaken of tennissers trainen nog een rondje Boskant na een winnende wedstrijd. De deelname is vrijwillig en vraagt alleen wat tijd. Sommige mensen bieden aan om drie keer per week een rondje te doen, anderen kiezen voor twee keer per maand.

Denk niet: de politie komt toch niet naar een inbraak. Het politieloket aan de Borchmolendijk is gesloten en de politie is meer zichtbaar op straat. Aangiften worden voortaan verwerkt bij inwoners aan huis. Daarvoor is het aantal agenten voor Schijndel en Sint-Oedenrode uitgebreid naar vijftien tot achttien. Verder rijden er dag en nacht een of meerdere surveillancewagens door de gemeente. De drie agenten: Frans van Rozendaal, Sjors Verbruggen en Anita van Erp helpen om buurtpreventie in Boskant van de grond te krijgen, zowel wat betreft via WhatsApp, facebook en daadwerkelijk op straat. Zij vragen buurtverenigingen, clubs en persoonlijke initiatieven om zich te melden bij Dorpsraadslid  Anneke Jacobs en zo Boskant veiliger te maken. Info en aanmelden: annekejacobs@upcmail.nl.

Fotobijschrift: vlnr: Wijkagenten Frans van Rozendaal, Sjors Verbruggen en Anita van Erp.