Schouw Paal de Driesteen, vrijdag 7 oktober, 16.00 uur, Donderdonksedijk, Boskant

Met wapperende vlaggen en slaande trom zullen de gildes van Best, Rooi en Liempde de kinderen van Boskant vooraf gaan in een tocht langs de schei-eik en naar Paal de Driesteen aan de Donderdonksedijk. Daar zal een inspectie worden gehouden om vast te stellen dat de grenspaal staat waar hij hoort te staan. Dan weten we zeker dat Stad Rooi ook helemaal in Meierijstad past.

De Gemeente Sint-Oedenrode en Stichting Roois Cultureel Erfgoed nodigen u van harte uit getuige te zijn van deze belangrijke historische schouw aan de grens van Sint-Oedenrode, Boxtel en Best. IEDEREEN IS WELKOM!

Erfgoed: een kwestie van emotie en realiteit

Tussen het groen van de Scheeken markeert Paal de Drie-steen de grens tussen Best, Boxtel en Sint-Oedenrode. Dit punt vroeger ‘Paal de Scheede-eijk’, was al in 1468 een grenspunt tussen de drie gemeenten. Begin achttiende eeuw werd de naam veranderd naar Paal de Drie-steen. Jarenlang was de markering onzichtbaar tot Stichting Roois Cultureel Erfgoed en Heemkundige Kring de Oude Vrijheid, het initiatief namen om de grensmarkering in ere te herstellen. Op 14 april 2010 werd Paal de Drie-steen geplaatst en op 7 oktober wordt deze voor het laatst geschouwd vanuit een zelfstandig Sint-Oedenrode.

RCE en de gemeente Sint-Oedenrode willen de schouw een feestelijk tintje geven. Ze doen dit samen met de Boskantse gemeenschap. Paal de Drie-steen staat immers op Boskants grondgebied. Dat is een goede reden om ook kinderen van de basisschool erbij te betrekken. Omdat de leerlingen juist rond deze periode het project ‘grenzen’ in hun pakket hebben, verwerkt de leerkracht de schouw van dit eeuwenoude grenspunt in het lesprogramma. Kinderen krijgen uitleg over de betekenis van schouw en het belang van grenzen. Op 7 oktober, direct na schooltijd om 16.00 uur, worden leerlingen en ouders verwacht om met de colleges van Sint-Oedenrode, Best en Boxtel het grenspunt in de Scheeken te schouwen. Via beklimming van een mobile uitkijktoren kunnen de kids de omgeving van Paal de Drie-steen overzien. Verder krijgt het programma een kleurrijk tintje door de aanwezigheid van drie Gildes.

Erfgoed: emotie en realiteit

De Rooise grenzen gaan veranderen. Rooi wordt binnenkort Meierijstad. Dat is de reden waarom het RCE en de Rooise gemeente de traditie van een vierjaarlijkse schouw doorbreken met een symposium. Zo willen ze benadrukken dat de drie gemeenten: Schijndel, Veghel maar ook Sint-Oedenrode, een eigen identiteit hebben wat betreft erfgoed. Bovendien is dit een aanzet om straks het bestuur van Meierijstad te doordringen van de noodzaak om deze eigen identiteit te behouden.

De titel van het symposium is: ‘Erfgoed een kwestie van emotie en realiteit’. Identiteit heeft te maken met emotie en dat onderwerp bespreekt Professor Arnoud-Jan Bijsterveld tijdens het symposium. Met praktijkvoorbeelden pakt Floris Alkemade ‘Erfgoed over gemeentegrenzen’ als onderwerp. Hij laat zien dat naast identiteit ook samenwerking tot mooie resultaten kan leiden. En de realiteit: erfgoed is mooi maar er zijn ook regels. Deze regels bespreekt Erik van Merrienboer, gedupeerde Ruimte en Financiën van Noord-Brabant. Ook Yvo Kortman voorzitter Streekraad Het Groene Woud & De Meierij, onderstreept het belang tussen erfgoed en natuur.

Het symposium (voor genodigden) vindt plaats voorafgaand aan de schouw.