Verslag bijeenkomst 18/10 whatsapp/buurtpreventie

Op 18 oktober j.l. hebben we onze eerste buurtpreventie-avond gehad. De opkomst was goed, maar kan altijd beter !! Frans van Rozendaal en Anita van Erp, onze wijkagenten, deden het woord en hadden veel informatie te bieden.

Het werken met een Whatsapp-groep was een van de besproken punten. Het doel van buurtpreventie is een veilige, leefbare buurt, dus zorgen bewoners, politie, en gemeente er samen voor dat bepaalde vormen van criminaliteit worden bestreden. Het grote voordeel van whatsapp is dat je elkaar snel een berichtje kunt sturen en elkaar kunt waarschuwen. Wij gebruiken de SAAR methode: S= signaleer, A= alarmeer 112, A= appen en R= reageer (bijv met meerdere personen naar buiten een praatje maken met de betrefende persoon). Dit doe je alleen veilig zonder risico's!

Maak foto's en noteer een signalement van de dader, bijv. huidskleur, geslacht en lengte. Denk bij voertuigen aan het merk, kleur, type en kenteken.

De whatsapp-groep is NIET voor onderlinge contacten of priveberichten. Als je het daar wel voor gebruikt, kun je verwijderd worden uit de whatsapp-groep.

Ook BIN (Buurt Informatie Netwerk) was een van de punten waarover gesproken is. Wijkbewoners kunnen lid worden van BIN. Doordat binleden, politie en gemeente op een eenvoudige manier informatie met elkaar uitwisselen, kan er gericht worden gewerkt aan de veiligheid en leefbaarheid. Zo vermindert de criminaliteit en worden wijkbewoners bij het werk van politie en gemeente betrokken. De BIN-coordinatoren van Boskant zijn Wendy de Koning en Daan van Kemenade.

Wij gaan samen met de BIN-coordinator van Olland alles proberen te regelen. Ook gaan we met een aantal vrijwilligers rondlopen door Boskant en Olland. Alle vrijwilligers krijgen een hesje en een legitimatiebewijs.

Wil je jezelf aanmelden als vrijwilliger of wil je in de whatsapp-groep, stuur dan een mailtje naar wendydekoning7@gmail.com

Via het Dorpsgemak en de buurtapp wordt je op de hoogte gehouden van de vorderingen en eventuele bijeenkomsten.

Wilt u bijgaande sticker voor op uw raam of deur stuur me dan een mailtje.

Wendy de Koning