Verkoop H. Ritakerk en Pastorie te Boskant aan woningbouwvereniging Wovesto te Sint-Oedenrode

Persbericht 21-6-2016:

Op 6 april 2014 is de H. Ritakerk te Boskant door het bisdom ’s-Hertogenbosch aan de eredienst onttrokken. Na een periode van onzekerheid van wat er met het gebouw zou gebeuren, is er in de voorbije maanden zicht gekomen op e.e.a.

Woningbouwvereniging Wovesto uit Sint-Oedenrode heeft zich als koper van het complex gemeld. Na gesprekken en het volgen van de (vereiste) procedure, is door het Bisdom toestemming verleend om de H. Ritakerk en de pastorie te verkopen. Dit houdt in dat kerk en pastorie verkocht gaan worden aan Wovesto.

De doopkapel wordt niet mee verkocht. Deze karakteristieke kapel wordt op dit moment door vrijwilligers gerestaureerd en ingericht als Ritakapel. Zo blijft de verering van de H. Rita, onlosmakelijk met de Boskant verbonden, gewaarborgd. Vanaf volgend jaar zal de Ritanoveen in deze kapel plaatsvinden. Daarnaast zal er op een vaste zondag in het jaar een openluchtmis bij deze kapel worden opgedragen. In de kerstperiode zal de buitenkerststal bij de kapel worden opgesteld.

De (meeste) interieurstukken van de Ritakerk hebben inmiddels een herbestemming gevonden in de andere kerken van de Odaparochie. Twee natuurstenen altaren hebben een plaats gekregen in de St. Antoniuskerk en de Rooise St. Martinuskerk. De banken zijn geplaatst in de Nijnselse kerk. Daarnaast krijgen de wijdingskruisjes, smeedijzeren kandelaars, wijwatervaten en de ‘eerste steen’van de Ritakerk een plaats in de voormalige doopkapel. Daar zal ook het Ritabeeld een plaats krijgen.

De paramenten en het vaatwerk van de Ritakerk zijn overgebracht naar de andere kerkgebouwen en worden daar gebruikt.

De kerk zal op termijn worden gesloopt waarbij de klokkenstoel met de klokken een plaats zullen gaan krijgen op het Boskantse kerkhof. Het torenkruis wordt geplaatst bij het graf van bouwpastoor Teurlings. Voor het uurwerk, geschonken door de Boskantse gemeenschap, wordt een gepaste plek gezocht binnen de Boskant.

De overdracht aan Wovesto zal plaatsvinden begin augustus aanstaande.