Officiƫle opening watertappunt in Boskant op 30 juni 2019

Het moment dat Rik van Compagne als kersverse wethouder binnen Meierijstad z’n eerste officiële handeling verrichtte, kon niet beter gekozen zijn. Voorafgaand aan Boskant Challenge, een activiteit (zeskamp) die de vele deelnemers door het zomerse veel zweetdruppels zou bezorgen, ‘opende’ hij samen met Eric Rath van Rotary Veghel en Wesselinde van de Beeten (sportcoach gemeente Meierijstad) een watertappunt in Boskant.

Stichting Meierijstad Gezond Sportief, Rotary Veghel en gemeente Meierijstad hebben gezamenlijk gekozen om in het kader van gezondheid (het bevorderen van een gezonde leefstijl) te investeren in JOGG (Jongeren op Gezond Gewicht).  Dat doen zij door in iedere kern van Meierijstad een zichtbaar, toegankelijk en aantrekkelijk watertappunt te plaatsen. Veel van de tappunten komen in de buurt van scholen, speel- en sportplekken te staan, zodat jongeren hun dorst makkelijk kunnen lessen met kraanwater in plaats van met frisdrank.

De gemeente Meierijstad kent in totaliteit dertien kernen, waarbij al zes kernen voorzien zijn van een watertappunt. De komende tijd worden er in de overige kernen nog watertappunten geplaatst. Brabant Water is nauw betrokken bij de realisatie van de watertappunten. De locatie van de watertappunten is afgestemd in overleg met de buurtadviseurs, en wijk- en dorpsraden.

Eric Rath: Rotary club Veghel (Meierijstad) is onderdeel van een wereldwijde organisatie, die via ‘fundrasing’ geld binnenhaalt voor het uitvoeren van projecten.  Binnen Meierijstad zijn 33 personen actief voor de Rotary club. Het plaatsen van de watertapkranen als basis voor een gezondere levensstijl is één voorbeeld van onze activiteiten. Het project “Veghel on Ice” is een ander project wat afgelopen jaar gelopen heeft. Op de markt in Veghel is een grote tent geplaatst waar alle schoolkinderen van Meierijstad in schooltijd konden schaatsen met het doel op een gezonde manier meer lichaamsbeweging te verkrijgen.

Het project “watertappunt” kan in Boskant als een groot succes worden beschouwd.
Tijdens de inspanningen, of liever gezegd, in de tijd dat de teams “verkasten” van het ene naar het andere spel, werd er dankbaar gebruik gemaakt van het tappunt en lieten de deelnemers zich het koele water goed smaken. ‘Lekker’’ aldus de reacties van de vele jeugdige deelnemers!!

Dorpsraad Boskant