Ondertekening overeenkomst voor bouw 14 woningen in de Ritakerk Boskant

Op dinsdag 17 december ondertekenden Woonmeij directeur-bestuurder Mark Wonders en Jeroen van Stiphout, directeur Bouwbedrijf van Stiphout de aanneemovereenkomst voor de bouw van 14 woningen in de Ritakerk in Boskant. Deze woningen zijn bestemd voor de sociale huur. Bouwbedrijf van Stiphout zal de realisatie van de langverwachte herontwikkeling vorm gaan geven.

De Ritakerk werd in 2016 door woningbouwvereniging Wovesto (nu Woonmeij) aangekocht. Vanaf het begin was het plan om in het gebouw wooneenheden te ontwikkelen. Met de ondertekening van de aanneemovereenkomst wordt het plan nu werkelijkheid. De 14 woningen zullen ieder bestaan uit een woning met een verdieping en een zolder.

14 sociale huurwoningen op bijzondere plek

Mark Wonders: “Met de ondertekening van de aanneemovereenkomst kunnen we begin 2020 starten met de herontwikkeling van de kerk in Boskant. De leegstand van de kerk wordt opgeheven en met de realisatie van 14 sociale huurwoningen op deze bijzondere plek wordt levendigheid toegevoegd in het dorp. Een mooie win-win situatie.”

Jeroen van Stiphout: “Het eerste project van Bouwbedrijf van Stiphout bouwden we 50 jaar geleden ook in Boskant. Het is mooi dat we in ons jubileumjaar weer iets kunnen betekenen voor Boskant. Woonmeij (in het verleden Wovesto) en Van Stiphout hebben al jaren een mooie samenwerking en we zijn blij en trots dat we in opdracht van Woonmeij op deze heilige grond een mooi en uniek project voor Boskant mogen bouwen.”

Duurzame herontwikkeling

De binnenzijde van het gebouw krijgt een flinke metamorfose, het uiterlijk van de Ritakerk blijft bewaard. De karakteristieke kerktoren wordt gerenoveerd, de voor-en zijgevels worden helemaal aangepast aan de hedendaagse standaard van duurzaam wonen. Natuurlijk blijven de bestaande glas-in-lood ramen behouden maar wel met een duurzaam jasje. Op het dak van het gebouw komt een lichtstraat zodat er veel daglicht kan binnenvallen. En natuurlijk wordt het gebouw voorzien van zonnepanelen: in totaal worden 196 zonnepanelen geplaatst. LA | Architecten Ingenieurs uit Veghel tekenden voor het ontwerp. De start bouw is gepland in het eerste kwartaal van 2020.