Missie geslaagd, schoolplein BS Franciscus officieel geopend!

Vandaag was het dan eindelijk zover, alle kinderen van de basisschool in Boskant gaven een spetterende show als opening! In aanwezigheid van vele belangstellenden, waaronder wethouder Ad van der Heijden en voormalig wethouder René Dekkers, werden enkele trouwe vrijwilligers in het zonnetje gezet en werd het sponsorbord onthuld. Nadat de ouderen nog even konden genieten van koffie en de leerlingen van ijs, werd in de school een receptie gehouden voor sponsoren en vrijwilligers.

Op 13 augustus 2012 werd tussen René Dekkers (voormalig wethouder gemeente) en de dorpsraad de afspraak gemaakt om in Boskant het schoolplein van BS Franciscus en het aangrenzende speelterrein bij Kinderopvang De Verbinding aan te passen. Rinus van der Heijden (landschapsontwerper) had zich al beschikbaar gesteld om de rol van architect en aanjager op zich te nemen.

Op 20 september 2012 vond het eerste gesprek plaats tussen Harm Muselaers (gemeente), Rinus van der Heijden en Ellie Bosmans (directeur BS Franciscus). Het verbeterplan werd enthousiast ontvangen. Ook de leerlingen werden benaderd om hun ideeën en wensen in te brengen. Een reeks voorbereidingsvergaderingen volgde en kon in het voorjaar van 2013 gestart worden met het project. Strenge veiligheidseisen voor speelterreinen en –toestellen werden in het plan (check veiligheidsinspecteur speeltoestellen) en bij de aanleg zorgvuldig bewaakt. Ook werd zo veel mogelijk gestreefd naar (her)gebruik van materialen.

Na het opruimen van een aantal bomen (noodzakelijk voor de realisatie van het project) en het verwijderen van vele stoeptegels en klinkers kon tijdens de zomervakantie worden gestart met het afvoeren van slechte grond en zand. Nieuw val- en speelzand werd geleverd, evenals enorme hoeveelheden teelaarde voor het speelveldje en speelschors voor rondom de speeltoestellen.

De contouren van het schoolplein werden zichtbaar en werd vervolgens een start gemaakt met het aanbrengen van terrassen bij het omheinde kinderdagverblijf en de bestratingen van de slingerpaadjes. Het speelveldje lag klaar om te worden ingezaaid. Een heus podium werd gebouwd en het gewenste piratenschip was op tijd klaar om tijdens het sinterklaasfeest tijdelijk te worden gedoopt als stoomboot.

Begin dit jaar werd het omheinde speelgedeelte van het kinderdagverblijf voorzien van o.a. een speelhuisje, zandbak, fietstunnel en opberghok voor het speelgoed. Op het schoolplein werd het natuurleerpad aangelegd en kreeg een onbelangrijk hoekje een totale metamorfose in de vorm van een prachtige moestuin.

Het geheel kreeg een geweldig aanzicht, nadat er in maart de vele struiken, heggen en bomen werden geplant. Een omvorming van een versteende tot een vergroende speelvoorziening!

Sponsoren en vrijwilligers: Namens de dorpsraad veel dank voor jullie geweldige medewerking en inzet!!

Frans van den Heuvel

Voorzitter Dorpsraad Boskant