Er is altijd werk aan de winkel in Boskant

Uit De MooiRooiKrant van 13-8-2014:

Sint-Oedenrode - Boskant is een van de drie Rooise kerkdorpen en telt ongeveer 1450 zielen. Naast een groot buitengebied, kent het dorp een actieve gemeenschap die niet beroerd is om samen de handen uit de mouwen te steken. Samen dingen oppakken is iets dat ze in Boskant in het verleden al vaker hebben laten zien en ook nu bij de herinrichting van het Ritaplein kent het dorp weer een grote saamhorigheid.

“We zouden best wel wat meer inwoners willen hebben”, vertelt Frans van den Heuvel. Hij is de voorzitter van de Dorpsraad. “We hebben dan wel een uitbreidingsplan in het dorp, maar door de crisis wordt er nauwelijks gebouwd. Wovesto heeft enkele jaren geleden zo'n twintig klimaatneutrale woningen gebouwd. Daarnaast zijn er nog een paar particuliere bouwers, maar echte groei zit er niet in. Mensen krijgen niet zo gemakkelijk een hypotheek als een paar jaar geleden”.

Samen de handen uit de mouwen
Dat er even niet gebouwd wordt in Boskant wil niet zeggen dat er niets gebeurt. De afgelopen periode staken de Boskanters de handen regelmatig uit de mouwen. Zo werd tegenover het dorp op de hoek van de Boskantseweg en de Goeiendonk de Sonnemansdriehoek aangelegd. Een klein openluchtatelier voor de bekende Boskantse kunstenaar Theo Sonnemans. Maar ook de speelplaats van de school werd door een groot aantal vrijwilligers onder handen genomen en in een mooie speelgelegenheid getransformeerd. Zelfs oud-wethouder René Dekkers kwam daar met zijn loader als vrijwilliger meehelpen. Ook bij het opstellen van het inrichtingsplan voor het Ritaplein denken de Boskanters mee over de plannen.

Het Ritaplein gaat niet zomaar op de schop. De reconstructie is onderdeel van het ISV, het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing. De provincie heeft geld beschikbaar gesteld om de leefbaarheid te verhogen. Boskant krijgt daarvoor zo'n drie ton subsidie van de provincie. Voorwaarde daarbij is onder andere dat het plan samen met de bewoners, duurzaam en vernieuwend wordt uitgevoerd.

ISV is meer dan het Ritaplein
Het opknappen van de Meidoorn, het voormalige EHBO gebouw in Boskant, is ook een onderdeel van het ISV-project. De Meidoorn wordt zo aangepast dat het multifunctioneel inzetbaar is. Zo komt er ruimte voor een inloopspreekuur en voor de opslag van de spullen van 't Pluugske dat onlangs werd gesloopt. Gelukkig voor de jeugd van Boskant, heeft de Dorpsraad met enkele enthousiaste ouders in de Meidoorn nu een nieuw jeugdhonk gemaakt. “De jongeren in de leeftijd van twaalf tot zeg maar zestien, zeventien jaar komen daar nu elke week bij elkaar. Daar 'chillen' ze met elkaar en we huren de sporthal een uurtje en kunnen ze zichzelf helemaal uitleven. Daarna biljarten ze nog even en pakken ze een ijsje bij de Vriendschap”, zegt Van den Heuvel.

Toch is het opnieuw inrichten van het Ritaplein het meest in het oog springend. De werkzaamheden die daarbij komen kijken, moeten dit jaar nog beginnen. “Het plein gaat helemaal op de schop”, vertelt Frans. “De bestaande riolering wordt gedeeltelijk vernieuwd en er komt een scheiding tussen normale riolering en riolering voor hemelwaterafvoer. Het kunstwerk dat deels op de rotonde en deels op het plein stond krijgt nu een plaats buiten het plein. Zo hebben we het Ritaplein straks helemaal voor evenementen tot onze beschikking. Het plein wordt autovrij, maar als het nodig is kan er ook altijd nog worden geparkeerd. Wat vooral bijzonder is dat de banken die rond het Ritaplein komen, worden gemaakt van de kerkbanken uit de kerk”.

Actief dorp
Boskant is een actief dorp, dat blijkt al uit de activiteiten die de kleine gemeenschap rondom de school en het Ritaplein ontplooit. Maar ook hebben de Boskanters een actief verenigingsleven. Enkele jaren geleden werd met veel enthousiasme een tennispark aangelegd. Samen met de Jeu de Boules, Tennisvereniging en Korfbalvereniging kwam er een gezamenlijke kantine. Verder heeft Boskant een bijzonder actieve voetbalvereniging. ”Toch moet me van het hart dat de verenigingen het op dit moment niet allemaal even gemakkelijk hebben”, zegt Frans. “De korfbalvereniging is bijvoorbeeld noodgedwongen gefuseerd met Sint-Oedenrode. Simpelweg omdat de kosten voor de zaal- en veldhuur, trainers en afdrachten aan de bond niet meer zijn op te brengen voor kleine verenigingen”.

Frans van den Heuvel sluit het gesprek met eenzelfde oproep af, als die waarmee het gesprek begon. “Net zoals dat Boskant wel wat zou mogen groeien. Zo wil ik de Boskanters ook graag vragen of zij zitting willen nemen in de dorpsraad. Want ondanks dat we een kleine gemeenschap zijn, is er altijd wel werk aan de winkel”, zo sluit Frans af.